Autoraadio Motorola 100 remont ja moderniseerimine.
Tegemist on ühega maailma esimestest autoraadiotest. 1935 a. mudel, tõenäoliselt valmistatud samal ajal, vanust pillil 79 a. Valmistaja Galvin Mfg Co, USA (hiljem tuntud nimega Motorola). Raadioaparaadi projekteerimise- ja koostekvaliteet on muljetavaldavalt kõrge, võttes arvesse valmistamise aega. Aparaat ei olnud saabudes töökorras, kuid on komplektne. Kaasas on originaal kõlar 4-oomise lairiba elemendiga. Tegemist on 8-lambilise kesklaine (MW) AM raadioga, mis mõeldud toimima sõidukites, kus 6V pardapinge pluss-maaga. Kasutusel on vanad Ameerika-tüüpi sokliga lambid, enamus lampe on otseküttega auto pardavoolult (raadio paigaldusjuhises soovitatakse kasutada toiteks auto süsteemist eraldi olevat 6V akut). Autotrafosidestuses Push-Pull madalsagedusvõimendi (1W), on fix-biasitud ja otseküttega 6A4 pentoodidel lõppastmega. Eelastmetes triood 37 ja triood-topeltdiood 85. Väljundis on 4-oomise helipooliga 8" lairiba valjuhääldi, mis kasutab elektromagnetit, ei oma püsimagnetit. Elektromagneti toiteks on vajalik 6,3V pingega alalisvool. Sama 6,3V vooluga köetakse lampe. Kõlar on konstruktsioonilt avatud kõlalaud, tarastuse moodustab presspapist rõngas. Anoodpinget tekitatakse vibromuunduri ja trafoga. Helitugevuse potentsiomeetri ja lainepikkuse pöördkondensaatori liigutamiseks kasutatakse spidomeetritrosse meenutavat ajamit. Ajam on paigaldatud koos nuppude ja lainepikkuse indikaatoriga taustavalgustusega väiksemasse silumiiniumist valatud korpusesse. Lainepikkuse skaala kuvatakse väikese akna kaudu, liigutades selle ees tagantpoolt pirniga valgustatud filmilinti, millel vertikaalne liikuv joon näitab lainepikkust. Originaalne skaalaga aken on kahjuks kadunud. Raadio on monteeritud üleni suletud teraskorpusesse, mis kinnitatakse autole 3 poldiga. Raadiosse sisenevatel-väljuvatel otstel on patenteeritud filtrid (Magic Eliminode), mis peaks ärastama võimalikud süüte- ja laadimissüsteemist põhjustatud häired.
Tegevuse eesmärk:
Vajalik on raadio ümberehitus 12V toitele miinus-maaga. AM raadio ei
mängi
tänapäeval FM jaamasid, otstarbekas on paigaldada 88-108 MHz FM/USB MP3
plokk. Kasutusele jääb raadio originaalne lampidel madalsagedusvõimendi niipalju
kui võimalik.
Esmane ülevaatus:
1. Aparaat on vanust arvestades heas seisukorras ja originaalses
komplektsuses, kõik lambid osutusid testimisel töökorras olevateks.
Korpusel rooste praktiliselt
puudub, ilmselt on säilitatud väga heades kuivades tingimustes.
2. Valjuhääldi membraan on väga heas seisukorras, valjuhääldi on
töökorras, ei krõbise. Kõlari katteriie pudenes puhastamise katsel
tolmuks.
3. Anoodtoite vibraatormuundi on jõudnud oma eluea lõppu, seda kasutada
ei saa. Vibral on näha eelnevate remontide jäljed.
4. Helitugevuse potentsiomeeter on heas korras, peale õlitamist ei
krõbise.
5. Korpuse sees ega pinnal märkimisväärseid oksüdatsioonikahjustusi ei
esine. Samuti ei esine oksüdatsiooni detailidel.
6. Väliste toiteallikatega käivitades ilmnes mitmeid voolu lekkivaid
kondensaatoreid. Osadel kondensaatoritel ilmnes vooluleke alles peale
5-10-minutilist töötamist.
7. Lambid näivad originaalid, vastavalt soklitele graveeritud
tekstidele ja siltidele.
8. Helitugevuse ja lainepikkuse reguleerimise trossid on kinni, vajavad
hooldust. Helitugevuse tross tundub "viskavat", sellel on eelnevad
jootmise jäljed.
9. Häälestusindikaatori filmilint on katki, puudub skaalaga aken.
1. Lahutatud aparaat korpusest, puhastatud sajandite tolmust ja
mustusest. Esineb varasemaid remontide jälgi.
2. Kontrollitud lambid, kõik on töökorras.
3. Lahutatud skeemist vibromuundi (Mallory Elkonode Type 53T).
Vibromuundi jäetud oma kohale.
4. Otsitud üles ja vahetatud välja voolu lekkivad kondensaatorid.
5. Tuvastatud väliste vooluallikate toel raadio MS-võimendi ja kõlari
heas töökorras olek.
6. Paigaldatud raadio korpusesse 12V/6V DC/DC muundi.
7. Eemaldatud anoodtoite trafo.
8. Mõõdetud anoodtoite filtri elektrolüütkondensaatorid, kõik
mahtuvused on vaatamata vanusele normis.
9. Ehitatud anoodtoitele invertermuundi, paigaldatud see anoodtrafo
korpusesse.
10. Koostatud anoodtoite alaldi originaalse kenotroni 84 ja toitefiltri
baasil.
11. Leotatud lahti ja õlitatud juhtsüsteemi trossid.
12. Ehitatud juhtpuldi korpusesse FM tuuner/mp3 pleier.
13. Koostatud plokkide vaheline ühendusjuhtmestik.
14. Uuendatud kõlari kaitsevõrk.
15. Tuvastatud algne tootjatehase montaa˛i praak - üks juhe on veetud
potentsiomeetri võlli valelt poolelt, mistõttu pote võll on hõõrdunud
vastu juhet ja olnud mehaanilise pinge all vales asendis. See põhjustas
potentsiomeetri pööramisel trossi "viskamist" ja on ilmselt põhjustanud
vajaduse trossi remondiks. Paigaldatud probleemne juhe õigest kohast,
tross ei "viska" enam.
16. Mõõdetud raadio voolukulu peale ümberehitust: 15W (12V/1,25A).
Aparaat on väga ökonoomne isegi tänapäeva mõistes. 1W võimendi koostöös
tundliku kõlariga tagavad täiesti piisava helitugevuse.
17. Koostatud raadio. Aega kulus kokku: ca 40h.
18. Testitud aparaadi tööd 8h. Ok.
09.07.2014