Autoraadio Motorola 100 remont ja moderniseerimine.


Tegemist on ühega maailma esimestest autoraadiotest. 1935 a. mudel, tõenäoliselt valmistatud samal ajal, vanust pillil 79 a. Valmistaja Galvin Mfg Co, USA (hiljem tuntud nimega Motorola). Raadioaparaadi projekteerimise- ja koostekvaliteet on muljetavaldavalt kõrge, võttes arvesse valmistamise aega. Aparaat ei olnud saabudes töökorras, kuid on komplektne. Kaasas on originaal kõlar 4-oomise lairiba elemendiga. Tegemist on 8-lambilise kesklaine (MW) AM raadioga, mis mõeldud toimima sõidukites, kus 6V pardapinge pluss-maaga. Kasutusel on vanad Ameerika-tüüpi sokliga lambid, enamus lampe on otseküttega auto pardavoolult (raadio paigaldusjuhises soovitatakse kasutada toiteks auto süsteemist eraldi olevat 6V akut). Autotrafosidestuses Push-Pull madalsagedusvõimendi (1W), on fix-biasitud ja otseküttega 6A4 pentoodidel lõppastmega. Eelastmetes triood 37 ja triood-topeltdiood 85. Väljundis on 4-oomise helipooliga 8" lairiba valjuhääldi, mis kasutab elektromagnetit, ei oma püsimagnetit. Elektromagneti toiteks on vajalik 6,3V pingega alalisvool. Sama 6,3V vooluga köetakse lampe. Kõlar on konstruktsioonilt avatud kõlalaud, tarastuse moodustab presspapist rõngas.  Anoodpinget tekitatakse vibromuunduri ja trafoga. Helitugevuse potentsiomeetri ja lainepikkuse pöördkondensaatori liigutamiseks kasutatakse spidomeetritrosse meenutavat ajamit. Ajam on paigaldatud koos nuppude ja lainepikkuse indikaatoriga taustavalgustusega väiksemasse silumiiniumist valatud korpusesse. Lainepikkuse skaala kuvatakse väikese akna kaudu, liigutades selle ees tagantpoolt pirniga valgustatud filmilinti, millel vertikaalne liikuv joon näitab lainepikkust. Originaalne skaalaga aken on kahjuks kadunud. Raadio on monteeritud üleni suletud teraskorpusesse, mis kinnitatakse autole 3 poldiga. Raadiosse sisenevatel-väljuvatel otstel on patenteeritud filtrid (Magic Eliminode), mis peaks ärastama võimalikud süüte- ja laadimissüsteemist põhjustatud häired.

Tegevuse eesmärk:

Vajalik on raadio ümberehitus 12V toitele miinus-maaga. AM raadio ei mängi tänapäeval FM jaamasid, otstarbekas on paigaldada 88-108 MHz FM/USB MP3 plokk. Kasutusele jääb raadio originaalne lampidel madalsagedusvõimendi niipalju kui võimalik.

Esmane ülevaatus:

1. Aparaat on vanust arvestades heas seisukorras ja originaalses komplektsuses, kõik lambid osutusid testimisel töökorras olevateks. Korpusel rooste praktiliselt puudub, ilmselt on säilitatud väga heades kuivades tingimustes.
2. Valjuhääldi membraan on väga heas seisukorras, valjuhääldi on töökorras, ei krõbise. Kõlari katteriie pudenes puhastamise katsel tolmuks.
3. Anoodtoite vibraatormuundi on jõudnud oma eluea lõppu, seda kasutada ei saa. Vibral on näha eelnevate remontide jäljed.
4. Helitugevuse potentsiomeeter on heas korras, peale õlitamist ei krõbise.
5. Korpuse sees ega pinnal märkimisväärseid oksüdatsioonikahjustusi ei esine. Samuti ei esine oksüdatsiooni detailidel.
6. Väliste toiteallikatega käivitades ilmnes mitmeid voolu lekkivaid kondensaatoreid. Osadel kondensaatoritel ilmnes vooluleke alles peale 5-10-minutilist töötamist.
7. Lambid näivad originaalid, vastavalt soklitele graveeritud tekstidele ja siltidele.
8. Helitugevuse ja lainepikkuse reguleerimise trossid on kinni, vajavad hooldust. Helitugevuse tross tundub "viskavat", sellel on eelnevad jootmise jäljed.
9. Häälestusindikaatori filmilint on katki, puudub skaalaga aken.

Tegevus:

1. Lahutatud aparaat korpusest, puhastatud sajandite tolmust ja mustusest. Esineb varasemaid remontide jälgi.
2. Kontrollitud lambid, kõik on töökorras.
3. Lahutatud skeemist vibromuundi (Mallory Elkonode Type 53T). Vibromuundi jäetud oma kohale.
4. Otsitud üles ja vahetatud välja voolu lekkivad kondensaatorid.
5. Tuvastatud väliste vooluallikate toel raadio MS-võimendi ja kõlari heas töökorras olek.
6. Paigaldatud raadio korpusesse 12V/6V DC/DC muundi.
7. Eemaldatud anoodtoite trafo.
8. Mõõdetud anoodtoite filtri elektrolüütkondensaatorid, kõik mahtuvused on vaatamata vanusele normis.
9. Ehitatud anoodtoitele invertermuundi, paigaldatud see anoodtrafo korpusesse.
10. Koostatud anoodtoite alaldi originaalse kenotroni 84 ja toitefiltri baasil.
11. Leotatud lahti ja õlitatud juhtsüsteemi trossid.
12. Ehitatud juhtpuldi korpusesse FM tuuner/mp3 pleier.
13. Koostatud plokkide vaheline ühendusjuhtmestik.
14. Uuendatud kõlari kaitsevõrk.
15. Tuvastatud algne tootjatehase montaa˛i praak - üks juhe on veetud potentsiomeetri võlli valelt poolelt, mistõttu pote võll on hõõrdunud vastu juhet ja olnud mehaanilise pinge all vales asendis. See põhjustas potentsiomeetri pööramisel trossi "viskamist" ja on ilmselt põhjustanud vajaduse trossi remondiks. Paigaldatud probleemne juhe õigest kohast, tross ei "viska" enam.
16. Mõõdetud raadio voolukulu peale ümberehitust: 15W (12V/1,25A). Aparaat on väga ökonoomne isegi tänapäeva mõistes. 1W võimendi koostöös tundliku kõlariga tagavad täiesti piisava helitugevuse.
17. Koostatud raadio. Aega kulus kokku: ca 40h.
18. Testitud aparaadi tööd 8h. Ok.
09.07.2014

8-lambiline
Lõpptulemus

8-lambiline

8-lambiline

Originaalne montaa˛ altpoolt

Kenotron 84

Probleemne vibromuundur.

Algupärane MW antenn on mõeldud paigaldatavaks auto põhja alla.

Raadio korpus on terasplekist.

Seerianumber

Patente on palju

Patente on palju

Patente on palju

Patente on palju

Anoodtoite filterkondensaatori parameetrid on normis ka 79 a. peale valmistamist

Anoodtoite filterkondensaatori parameetrid on normis ka 79 a. peale valmistamist

Voolu lekkivad kondensaatorid on vahetatud, esimene käivitamine välise toitega

Paigaldatud 12VDC/6VDC muundur. Paremal originaalne filtrisüsteem sisend-väljund otstele.

Uus tuuner on kompaktne

FM tuuner/MP pleier mahtus täpselt skaalamehanismi korpusesse

FM tuuner/MP pleier mahtus täpselt skaalamehanismi korpusesse

Anoodtoite inverter

Anoodtoite inverter peitub diskreetselt originaalse anoodtrafo korpusesse

Sisend-väljund otsad on veidi teistsugused kui tänapäeva raadiotel

Lõpptulemus

"Motorola" kannab 1930-date hõngu, mil kõik endast lugupidavate firmade nimed lõppesid "-ola"

Originaalne skeem